Test: Emmaljunga Kite 250
Bästa resevagn med stora hjul
Uppdaterad
- Storlek ihopfälld:
- Maxvikt sittdel:
- Sittdel:
- Passar nyfödd:
- Tillbehör:
Emmaljunga Kite är en ny serie barnvagnar från det klassiska, svenska barnvagnsmärket. Om man som förälder är intresserade av hållbarhet och tillverkningsförhållanden så är det värt att känna till att Emmaljunga producerar majoriteten av delarna till sina barnvagnar i den egna fabriken i Emmaljunga, Småland. Vagnarna monteras och säkerhetstestas på samma ställe, och alla design och produktutveckling sker också på plats i Sverige.
Emmaljunga har tillverkar barnvagnar i många år och har vågat prova på olika metoder för konstruktion och design. Emmaljunga Kite är ett bra exempel på detta. I jakten på en resevagn som skulle vara rejäl att köra men ändå kompakt ihopfälld, och inte väga för mycket, så kom man fram till en konstruktion med repupphängning. Repen är samma tåliga variant som används vid klättring och till fallskärmar. Konstruktionen gör det möjligt för Kite att ha en låg vikt utan att behöva kompromissa för mycket med andra egenskaper.
Kite finns med olika storlek på hjulen
Det finns två varianter av Emmaljunga Kite - 150 och 250. Vagnarna är helt identiska utom på en punkt - hjulen. Kite 150 har mindre hjul, som mäter 150 mm mot Kite 250-hjulen som är 250 mm. Tack vare de mindre hjulen blir Kit 150 också mindre ihopfälld. Fördelen med Kite 150 är att vagnen är endast 52 x 44 x 23 cm stor när den fälls ihop. Kite 150 kan därför tas med ombord på flyget som handbagage hos många flygbolag. Jämfört med 250 väger Kite 150 dessutom mindre, 6,9 kg mot 7,9 kg.
Det ska gå att köpa lösa hjulkit till Emmaljunga Kite. Har man en Kite 250, men vill få vagnen lite mindre och lättare för att ta med på en resa, så ska man då kunna köpa ett Kite 150-hjulpaket. Att byta ut hjul är dock inget man gör ute på språng. Det kräver nämligen både skruvmejsel och insexnyckel för att såväl fram- som bakhjul ska kunna monteras loss från vagnen. Det innebär även att man inte med bara några klick tillfälligt kan göra Kite 250 mindre genom att ta av hjulen.
Resevagn som kan användas i snö och terräng
Vagnar som blir små ihopfällda finns det dock gott om vid det här laget. Så det är den andra varianten som sticker ut mest. Emmaljunga Kite 250 är faktiskt hyfsat unik som resevagn, då den har låg vikt, blir liten ihopfälld men ändå har stora, rejäla hjul. Emmaljungas solight ecco-däck är punkteringsfria och kan köras på grusväg utan att sten fastnar i hjulen. Framhjulen är snurrbara och något mindre än bakhjulen, men mycket större än hjulen på så gott som alla andra resevagnar av samma storlek.
Hjulen gör att Kite 250 går att använda på många fler olika sorters underlag. Grusväg är inget problem alls, även om vagnen blir lite hoppig på den typen av ojämnt väglag så tar man sig fram med lätthet. Samma gäller en gropig gräsmatta eller ett elljusspår i skogen. En skogsstig med rötter kommer fortfarande blir svårframkomlig för en vagn i den här storleken, men Kite 250 kan för det mesta rulla vidare när andra resevagnar tar stopp.
Stora hjul som funkar i snö
Till skillnad från många andra resevagnar så är användning på vintern faktiskt möjligt om man kör Emmaljunga Kite 250. Rejält djup, blöt snö kommer vagnen förstås köra fast sig i. Då krävs både större hjul och högre markgång. Men där små hjul kan kännas sliriga redan vid några centimeters snö så rullar Kite 250 vidare precis som vanligt. Även om vagnen har bra hjul så ska den förstås inte blandas ihop med större vagnar, jämfört med dem är Kite 250 oundvikligen sämre i terräng. Men jämfört med andra resevagnar är den oftast mycket bättre.
Körkänslan i Emmaljunga Kite 250 är god. Vagnen rullar på bra och trots chassits utformning så har föräldern ganska bra med benutrymme när man går bakom vagnen. Vagnen har ett fast handtag, som varken kan vinklas eller justeras i höjd. Handtaget är väldigt högt placerat. Armarna hamnar i en lite konstig vinkel och handtaget kan tyvärr kännas för högt för kortare föräldrar. På den här punkten finns det utan tvivel utrymme för förbättring för Kite 250.
Resevagn som inte funkar så väl med bebisar
Kite 250 är en framåtvänd sittvagn, och någon lösning för att använda vagnen ihop med en liten bebis finns i dagsläget inte. Det går inte att fästa någon liggdel på chassit och sittdelens ryggstöd saknar plant liggläge. Den funkar därför inte med en nyfödd. Vill man köra en bebis i Kite 250 så får man köpa till adapters för att fästa sitt babyskydd på vagnen. Adaptern som finns tillgängliga funkar med de flesta babyskydd från Maxi Cosi, BeSafe, Nuna, Joie och med nyare modeller av babyskydd från Britax och Axkid.
Faktum är att Emmaljunga Kite överlag inte är så kompatibel med små barn. Även om barnet är stort nog att kunna sitta direkt i sittdelen så saknas vissa funktioner som behövs för en ettåring, som gissningsvis kommer sova mycket i resevagnen. Ryggstödet har visserligen ett bra viloläge men något benstöd att fälla upp finns inte. En ettåring som ska sova i vagnen har gott om utrymme för överkroppen, men benen kommer hänga nedåt oavsett.
Onödigt komplicerad fällning av ryggstödet
En annan egenskap som skulle behöva förbättras, för att Kite 250 ska funka bättre för små barn, är hur ryggstödet fälls upp och ned. Att justera mellan sitt- och viloläge ska kunna göras intuitivt, och utan att man stör barnet. Med Kite 250 behöver man läsa igenom manulen för att förstå hur man ska göra och i vilken ordning. Konstruktionen är förvirrande komplicerad. För att sänka ryggstödet till viloläge måste man både öppna upp ett spänne på sittdelens baksida, och dra upp en dragkedja som löper längs med ryggstödets insida.
Visserligen lär man sig att hantera ryggstödet med lite övning. Men det känns fortfarande onödigt invecklat. Framför allt vill man inte behöver sticka in händerna i sittdel för att komma åt dra upp dragkedjan precis när barnet är på väg att somna. Det finns antagligen en anledning till varför Kite 250 har ett ryggstöd som fälls på det här sättet. Men tyvärr innebär det i praktiken att man helst vill undvika att justera ryggstödet alls.
Imponerande rymlig för långa barn
Å ena sidan innebär brist på fotstöd samt ett invecklat ryggstöd att Emmaljunga Kite 250 passar absolut bäst för barn som är över två år. Givetvis kan vagnen användas av yngre barn. Det finns många barn som sover gott oavsett hur de är positionerade och som inte störs av hur ryggstödet fälls. Men Kite 250 gör sig som bäst för barn som främst använder vagnen för att sitta i, men mer sällan för att sova i.
Å andra sidan är Kite 250 väldigt imponerande för de större barnen. Sittytan är mycket generös. Här ryms en normalstor femåring - med utrymme kvar för varmare kläder eller för att växa lite till. Ryggstödet är rejält högt. Ett sittande barn som ska luta sig bakåt får högt upp i åldern stöd för både nacke och huvud. Chassit har ett inbyggt fotstöd och det är ett högt avstånd mellan det och sittytan. Något som innebär att även ett barn med långa ben kan sitta bekvämt.
Bra sufflett som skuggar väl
Kite 250 har i övrigt många välfungerande detaljer, som alla känns gediget konstruerade. Helt i enlighet med vad man förväntar sig från ett kvalitetsmärke som Emmaljunga. Sitsen är rejält vadderad och känns bekväm. Selen kan justeras i två höjdlägen vid barnets axlar, samt givetvis också förlängas och dras åt runt barnets kropp. Selen utgörs av fem separata remmar, varav de fyra för höfter och axlar först ska matchas ihop innan man därefter klickar fast själva selspännet.
Kite 250 har en rejäl sufflett, som tack vare en bra kurvning upplevs kunna ge ett bra vind- och solskydd i vagnen trots att suffletten inte går att förlänga. Även när ryggstödet är nedfällt i viloläge så har suffletten en bra täckning. Någon tittlucka eller öppning för vädring finns inte. Varukorgen är riktigt rymlig för att tillhöra en resevagn. Sidorna är täcket och baktill finns en bra kant. Väljer man att packa in större föremål under Kite 250 så är det enklast gjort framifrån.
Enkelt att fälla ihop Kite 250
Emmaljunga Kite 250 fälls ihop i ett stycke. På handtagets undersida finns en stor knapp och en lite mindre knapp. Om man trycker in den lilla knappen först så kan man därefter pressa in den stora knappen med samma hand. När det är gjort så släpper spärrarna inuti chassi, och vagnen fälls ihop sig. När Kite 250 har fällts ihop blir resevagnen 56 x 48 x 25 cm stor.
Att fälla upp vagnen är ännu enklare, då lyfter man bara upp den med ett ryck så att hela chassit vecklas ut. När båda sidorna klickat i utfällt läge så kan man börja rulla vagnen igen. Kite 250 har onekligen en behändig storlek när den fälls ihop. Tyvärr finns det inget sätt att låsa ihop chassit, vilket gör den lite otymplig att hantera. Lyfter man den på fel ställe så börja vagnen fälla ut sig, trots att man kanske bara ska packa in den i bilen. En rem eller spärr för att hålla ihop vagnen när den är hopfälld vore önskvärt.
Mest terrängvanliga resevagnen som går att hitta
Emmaljunga Kite 250 är resevagnen för den som inte lägger störst vikt vid vagnens storlek. Ska man man flyga och vill ha resevagnen som handbagage så finns det flera andra, bättre alternativ. Men om ens resande inte omfattar flyg (eller om man kan tänka sig att checka in sin barnvagn) så är Kite 250 ett suveränt alternativ för semester där underlaget är mer än asfalt eller stenlagda trottoarer.
Kullerstensgator? Grusvägar på landet? En gräsmatta på midsommar? Skidsemester i ett snöigt bergsområde? Emmaljunga Kite 250 är den resevagn som är bäst utrustad för mer utmanande underlag. Det finns onekligen utrymme för utveckling av vagnen, fällningen av ryggstödet och handtagets design är två exempel och den är inte ultimat för de minsta barnen. Men tittar man på resevagnens framkomlighet kontra storlek, så är Emmaljunga Kite 250 redan idag i toppen av sin liga.
FAQ Emmaljunga Kite 250
Vad är det för skillnad på Emmaljunga Kite 150 och Kite 250?
Den enda skillnaden mellan Emmaljunga Kite 150 och Kite 250 är hjulen. Vagnen är i alla andra avseenden helt identiska. Kite 150 har mindre hjul, som gör vagnen mindre ihopfälld och ger den en lägre vikt. Kite 250 har större, mer rejäla hjul. De gör att vagnen kan köras i snö och terräng, men också att den blir tyngre samt större när den fälls ihop.
Hur mycket väger Emmaljunga Kite 250?
Emmaljunga Kite 250 väger 7,9 kg. Byter man ut hjulen på vagnen genom att köpa till ett Kite 150-hjulset, så kommer vagnen väga ett kilo mindre. Kite 150 väger alltså 6,9 kg. Det går inte att bara klicka av hjulen för att få Kite 250 att väga mindre. Hjulen måste skruvas loss med hjälp av verktyg.
Kan man ha Emmaljunga Kite 250 som handbagage?
Emmaljunga Kite 250 går mest troligt inte att ha som handbagage, då vagnen blir 56 x 48 x 25 cm stor när den fälls ihop. Det är större än IATAs rekommenderade maxmått för handbagage, vilket är 56 x 45 x 25 cm. Byter man ut hjulen och gör om sin Kite 250 till en Kite 150 så blir vagnen istället 52 x 44 x 23 cm. Kite 150 går därför att ta med som handbagage på flyget. Men det är viktigt att alltid kolla upp aktuella maxmått för handbagage med det flygbolag man ska resa med.
Finns det liggdel för bebis till Emmaljunga Kite 250?
Det finns i nuläget ingen liggdel till Emmaljunga Kite 250. Och eftersom sittdelen saknar plant liggläge, så är det inte hellet möjligt att använda resevagnen med en nyfödd genom att placera en mjuklift i sitsen. Det går dock att fästa ett babyskydd på Emmaljunga Kite 250. Så på så sätt kan man ändå använda resevagnen med en nyfödd eller med en liten bebis.
Vad finns det för tillbehör till Emmaljunga Kite 250?
Emmaljunga har ett brett utbud av tillbehör, som omfattar bland annat åkpåsar, sittdynor, skötväskor och organizers. Specifikt till Emmaljunga Kite 250 finns det babyskyddsadapter, så att man kan fästa ett babyskydd på vagnen. Adaptern är kompatibel med de flesta babyskydd från märken som BeSafe, Bugaboo, Nuna, Maxi Cosi och Joie, samt med nyare babyskyddsmodeller från Axkid och Britax.
➤ Läs hela vårt test av resevagnar för att se vilken modell som blev bäst i test.